Első hazai adatbányászati verseny - Dmlab

Első hazai adatbányászati verseny

Gáspár Csaba

2015.09.30. • olvasási idő:

Nyár óta vártuk, hogy elinduljon az első hazai szervezésű nyílt adatbányászati verseny.

A MOL Bubi Challenge 2015 verseny nevében ott a témája, a méltán népszerű városi közbringa rendszer adatai felett lehet versenyezni három külön kategóriában. A versenyt a hazai data science közösség egyik zászlóshajója, a SZTAKI Adatbányászat és Keresés Csoportja szervezi a BKK-val kooperálva. A verseny mindenki számára nyitott, de a pénzdíjat csak felsőoktatásban résztvevő hallgatók vihetik el.

Néhány szó a három feladatról:

  1. task – Jelezzük előre, melyek lesznek a legnépszerűbb kiindulási-érkezési párok a rendszerben
  2. task – Becsüljük meg, mely állomásokon mekkora igény alakul ki a bringákra a nap során, azaz hol fognak sokkal több kerékpárt kivenni, mint amennyit bevisznek oda
  3. task – Az adatok nyílt felhasználásra adott ötleteket, megoldásokat várnak – például ki tudja a legjobb vizualizációt készíteni az adatokhoz kapcsolódóan

Mi már belenéztünk az adatokba, mondjuk azt, hogy a feladatok igen furfangosak. Ez azt is jelenti, hogy kevésbé a gépi tanulási eljárások ismerete az előny, sokkal inkább az analitikus gondolkodás, az adatok jó átlátása és manipulálása áll a feladat középpontjában. Persze talán az jár majd a legjobban, aki mindkettőben kiemelkedő.

Külön üdvözöljük az első hazai verseny meghirdetését, remélem kellően nagy sajtónyilvánosságot kap majd ahhoz, hogy kicsit tágabb körben lássanak rá a hazai cégek, szervezetek, hogy így is érdemes keresni a kapcsolódási pontokat a hazai data science szakmai közönséghez.

Ha van már tapasztalatod az adatok világából, bátran ajánlom neked a versenyt – még akkor is, ha eddig még nem ültél a Bubi bringáin.

Az elmúlt 5 hétben egy zárt hazai versenyen is részt vett csapatunk Műegyetemhez kapcsolódó oldala. Egy hazai nagyvállalat indított egy meghívásos adatbányászati versenyt, hogy ezúton válassza ki a neki megfelelő együttműködő akadémiai partnert. Jó feladat, izgalmas adatok, és a versenyfeladatot ügyesen fogalmazták meg, így igazán kreatív megoldások is belefértek a feladat megoldásába.

Bármelyik órában megkaphatjuk a választ, mi kapjuk-e a verseny kapcsán a megbízást. Szerintem már megvan a döntés, csak nem kaptunk még róla értesítést, emiatt már mindenki tűkön ül a csapatban.

Meglátásom szerint más üzleti szereplőnek is érdemes lehet hasonló módon tendereztetni a partnereit. Én például el tudnék képzelni olyan szituációt, mikor valamilyen vizualizációs eszköz bevezetését lehetne megalapozni egy ilyen megmérettetéssel. Bízunk benne, hogy egyre többeknek lesz ilyen kreatív kiválasztási ötlete – és bízunk benne, hogy a Dmlabot is meghívják majd ezekre.