Crunch Conference 2018 – Mint szakmai tükör
Különleges helyzetben van a Crunch konferencia, mivel az előadók szándékai eléggé tiszták: nem akarnak valami bonyolult dolgot elmagyarázni nekünk, mint egy tudományos konferencián, nem egy PR eseményen vagyunk, ahol mindennek a főszponzor megoldásszállító marketingüzenetét kell hordoznia, de nem is egy zárt szakmai közösség találkozóján, ahol mindenki az ügyfeleknek vagy a versenytársaiknak kommunikálva egyre nagyobbat mond.
A Crunch előadóin azt láttam, hogy van egy jó gondolatmenetük, egy elfogadható / fejlődő céges adatvezérelt rendszerük, amiről egyszerűen szívesen mesélnek. Az ebből fakadó őszinteség eredménye pedig az, hogy a konferencia egyfajta tükérként tud szolgálni a hallgatóságnak, amibe belenézve elég sokat megtudhatunk magunkról.
Mivel 2018-ban lényegében mindenhonnan a big data, az AI, az ezekre épülő megoldások folynak, miközben a legtöbb hír, anyag, siker mögött elég kétes szándékok, ügyes marketingfogások, vagy újságírói nagyotmondás húzódik, ezért sokakban az lehet az érzés, hogy mindenhol máshol fantasztikus adatvezérelt folyamatokkal építik a jövő sikeres vállalkozásait, amitől egyfajta lemaradottság-érzés alakul ki bennünk.
Ezért is volt üdítő látni, hogy nagy, neves cégek adatelemző szakembereit hallgatva kiderült, hogy nagyon hasonló problémákkal, nagyon hasonló megoldási javaslatokkal dolgoznak a legnagyobbak is, mint amikkel idehaza is összefutunk. Izgalmas volt látni többek között a Runtastic, a Slack, a LinkedIn, az Uber adattudósait mesélni ezekről a felépített folyamatokról, rendszerekről, kihívásokról és a nehézségekről.
Látva a nemzetközi szinten jelentős cégek működését, nekem az volt a Crunch fő tanulsága, hogy nemzetközi szinten is vállalhatók azok a dilemmák, problémák, nehézségek és az ezekre kiépülő megoldások, amikkel mi magunk is dolgozunk. Nem csak nekünk okoz nehézséget egy folyamatosan újra és újra épülő modell üzemeltetése, máshol is ugyanúgy fáj a fejük a heterogén környezetektől, ugyanúgy dilemma másnak is, mitől lesz valami egyszeri vagy ismétlődő elemzés. Nyilván a hazai adatos világ le van maradva a fejlett gazdaságoktól, de szakmai oldalról ez a lemaradás nem érzékelhető. Jó volt ezt látni a tükörben.
A Crunch mellett két másik konferenciára is bejárásunk volt ugyanazzal a belépővel: a UX témában futó Amuse és a product managment témában futó Impact egy konferenciahelyszínen volt velünk. Mindkettő egy-egy ígéretetes előadására átmentem, és az Impact – nevéhez híven – nagyon nagy hatással is volt rám. Az a bő egy óra, amit ott töltöttem, elementáris erővel hatott rám, beláttatta velem, hogy mennyire vakon próbálkoztunk eddig a Dmlab megoldásainak termékesítése során. Ha úgy vesszük, ez is egyfajta tükörként funkcionált nálam, csak itt az elégedett mosoly helyett az a döbbenet ült ki az arcomra, amit akkor látsz, ha egy féléves gyerek először döbben rá, hogy a tükörben mit is lát.