Big data évértékelő
2014 egyértelműen a big data jelenség diadalújta volt. Egy ennyire gyorsan növő hype kifejlődésének egyik sarokpontja, mikor elkezdenek arról cikkezni, mikor fog az őrület lecsengeni, mikor pukkad ki a felfújt marketingbuborék.
Már neve is van a kiábrándulás utáni kornak, a jól ismert vészjósló mondat jól körülírja a félelmet: “Big-data winter is comming”.
Szerintem azonban a big data jelenség más természetű, nem egy lecsengő, majd konszolidált szinten visszatérő buzzwordként fog mindez a fejünkben maradni. A big data ma már olyan szinten áthatja a széles tömegek, cégek gondolkodását, hogy sokkal inkább fog hasonlítani ez a görbe a mobiltelefonok körüli technológiai hullámra.
A mobil világ gyökeresen változtatta meg globális szinten az emberek mindennapjait, és ez a hatás nem múlik, tovább fokozódik. Nyilván a mobil világon belül vannak lecsengett témák, vannak kifutott technológiák, épp hogy életben levő, korábban fényes napokat megélt cégek és márkák. De a mobil, az okostelefonok világa csúcssebességgel tör előre – még akkor is, ha ma már nem abban van az üzlet, amiben az őrület kirobbanásakor sokan megtalálták a számításukat.
Hasonló forgatókönyvet várok a big data, az adatelemzés, az adatok felhasználásának új útjainak irányában is. El fog tűnni egy-egy korábban elpusztíthatatlannak tűnő technológia, vállalat, de a big data szelleme, az eköré felépíthető világ bővülése továbbra is jelentős marad. A sok-sok egymáshoz adódó kisebb hype ciklusból egy folyamatosan, bár később egyre lassabban növekvő big data trendgörbe fog kirajzolódni.
Hogy mikor térünk át a jelenlegi exponenciális szakaszról a lineáris növekedési pontba? Nem gondolom, hogy ezt a pontot 2015-ben fogjuk elérni, vagy legalábbis nem fogjuk észrevenni. 2015-ben inkább a korrekciók éve lesz: az első big data projekek tapasztalatai most épülnek be azoknak a gondolkodásába, akik az elmúlt 1-2 évben hallottak erről a területről először. Egyszerűbben bölcsebben, tapasztaltabban fognak hozzáállni a big data ígéretéhez.
A Dmlab számára is nagyon erős volt a 2014-es év. Nagy projekteket zártunk, új partnerekkel kezdtünk el dolgozni, és berobbantunk a startupok világába is, hogy csak a sikeres próbálkozásokat említsem: a dmlabból induló Radoopot a nyáron felvásárolták, a technológiánkat felhasználó Enbrite.ly megnyerte Európa egyik legnagyobb startup versenyét. Új data science szakirányt indítunk éppen a BME-n, és soha ilyen sokat nem oktattunk még céges kihelyezett tanfolyamokon. Őszintén megmondom, az év dmlab évének áttekintése kapcsán azt éreztem, hogy a 2014 számunkra két évnyi eseményt hozott.
2015 a data science világában dolgozók cégeknek, így a dmlabnak is felrobbanó big data világához való alkalmazkodásról kell hogy szóljon. A növekedés ugyanis korábban fixnek hitt struktúrákat szakít szét, minden ami működött ebben a világban az elmúlt években, nem biztos, hogy életképes lesz a jövőben. Az adaptivitás, a megújulás képessége ebben az időszakban éppolyan fontos lesz, mint a legújabb technológiák gyors befogadása. Ez alapján ahogy 2014 a “big data” éve volt, úgy 2015 az “reorganizáció” éve lesz.
Minden kedves olvasónknak boldog Új Évet, sok változást, és még több adatot kívánok!