Big data adatvizualizáció az EP választás kapcsán | Dmlab

Big data adatvizualizáció az EP választás kapcsán

Gáspár Csaba

2014.05.25. • olvasási idő:

Ebben a posztban bemutatunk egy big data adatvizualizáció megoldást az EP választásokról.

Korábban írtunk róla, hogy a közgondolkodásban a big data jelentése nem egy technológiai vonal leírására használatos, sokkal inkább a trendi adatfelhasználás, adatkiaknázás irányába mutat. Ezért helyes megközelítésnek tartom, hogy a vs.hu oldalon megjelent EU parlamenti szavazásokat feldolgozó vizualizációs megoldást big data adatvizualizációnak tartják. A csak böngészőből látható ábrákon megláthatjuk, hogy az egyes képviselőcsoportok mikor és hogyan támogattak egy-egy ügyet az Európai Parlamentben (vs.hu: Az együttszavazó bolygók harca – Kik a legnagyobb ellenfelek az EP-ben? Big data vizualizáció az Európai Parlament összes szavazásáról az elmúlt ciklusból). 

A vs.hu formai megközelítésben legelől jár a hazai hírportálok között, nekem különösen tetszenek a kiemelt cikkei, melyek egyaránt koncentrálnak a tartalomra és azt különleges design elemekkel is megtámogatják. A most hivatkozott cikk vizualizációs háttere különösen sokat hozzáad ahhoz, hogy a tartalmat érdekesnek tartsuk, sőt egyfajta új megértést, új rálátást is ad.

Kép forrása: vs.hu

Az üzleti intelligencia számára kiemelten fontos, hogy a tényadatok feldolgozásával, újszerű megjelenítésével az eredeti adatokon túlmutató információt adjon a felhasználónak. A vizualizáció is nagyon sokat hozzáad az adatokhoz, megérthetővé teszi, milyen erőviszonyok, milyen harcok folynak az EU-ban, plasztikussá teszi, összefüggésekbe helyezi a történteket. Engem ez a big data adatvizualizációs megoldás lenyűgözött, és mint választópolgárt, sokkal mélyebb rálátáshoz juttatott – remélem később is nyomon lehet majd így követni az európai eseményeket a vs.hu oldalon.

Mint szakembert az a kérdés, is foglakoztat, hogyan csinálnék meg én egy hasonló megjelenítést. A mostanában forgatott általános hálózatanalitikai és -megjelenítő eszközökön túl egy startup cég, az cx-ray.com megoldása jutott eszembe, akik cégen belüli kommunikációs kapcsolatokat térképeznek fel automatikusan a dolgozók által hagyott digitális lenyomatok alapján. Náluk is azt láttam, hogy azon túl hogy összeszedték ezeket a kapcsolati adatokat, úgy tudták megjeleníteni azokat, hogy az önmagában hozzáadott értéket, mélyebb megértést adott.

A konklúzióm az, hogy a vizualizáció egyre kevésbé a hab a BI tortáján, hanem egyre gyakrabban a produktum szerves része. A jó vizualizáció készítésének módja azonban még kevéssé tanulható. Ti milyen eszköz használatát javasolnátok?