Dmlab | 2013 - Ami tényleg történt - A nagy változás

2013 – Ami tényleg történt – A nagy változás

Gáspár Csaba

2014.01.22. • olvasási idő:

Big data. Sokat olvashattunk, hallhattunk róla, és akárhogy nézzük, 2013 erről a technológiáról, jelenségről szólt.

Hogy mennyire berobbant tavaly ez a szópár, százféle módon bizonyítható, most csak egyet ragadnék ki. Az alábbi ábrán az látható, hogy a Google Trends hogyan mérte az elmúlt években az “business intelligence” (kék), a “cloud computing” (sárga), és a “big data” (piros) szavakat.

Részletes elemzést a Google Trend ezen linkjén láthatod: https://trends.google.com/trends/explore?date=2008-01-01%202014-01-31&q=%22business%20intelligence%22,%22big%20data%22,%22cloud%20computing%22

A big data térnyerése egyértelmű, de ne álljunk itt meg. Egy olyan gondolatot, mémet szeretnék itt bemutatni nektek, melyre az elmúlt hetekben jöttem rá, és ami alapjaiban változtatta meg a szemléletemet nemcsak a big data világával kapcsolatban. A blog több mint 6 éves fennállásának legfontosabb üzenetének tartom ma ezt a gondolatot – izgulok is, mennyire tudom ezt röviden megfogalmazni, illetve mi lesz róla a véleményetek.

Gondolatmenetemet egy látszólag lényegtelen észrevétellel kezdem: egyre több helyen hallani, olvasni arról, hogy a szakmai közösség vitatkozik arról, hogy mit jelent a “big data”. Gondolom nektek is megvan a saját verziótok, sokat hallottunk már, mégis érdekes kérdés, miért vitatkozunk még ezen ennyit, miért nincs konszenzus. Véleményem szerint a megegyezés hiányát egy paradoxonnak köszönhetjük, aminek megértése, feloldása után teljesen máshogy fogunk akár az egész szakmánkra tekinteni.

A paradoxont az adja, hogy a Hadoop és más kapcsolódó technológia megjelenésével az üzleti intelligencia, a BI egy új, gyorsan fejlődő technológiai megoldásegyütteshez jutott. Az adatelemzéssel, adatkezeléssel foglalkozó szakemberek számára így elég gyorsan körvonalazódott, hogy milyen esetekben érdemes használni ezeket a megoldásokat, mikor érdemes egy-egy big data technológiát bevetni, így joggal érezhettük úgy, hogy a big data valójában a BI egy gyorsan fejlődő részének tekinthető. Azt hiszem 2011-ig szerintem ezzel lényegében senki sem szállt volna vitába.

A tavalyi év során azonban a technológiai robbanáson túl publicitási robbanás is történt. A big data hulláma kitört a szakmai berkek közül, és elérte a mainstreamet, a hétköznapok médiáját. Gondoljunk csak bele, hogy nincs olyan hét, mikor nem olvasunk néhány big data témájú cikket a HVG-n, az Indexen, vagy más újságokban. Rádióknak adunk interjúkat, a technológiai fejlődést taglaló bárminemű hírnek kötelező eleme már a big data. Korábban ha ismeretlenek között beszéltünk arról, hogy adatbányászok, adatelemzők vagyunk, furcsa szakembereknek néztek az idegenek, ma egyre gyakrabban gyúl világosság a szemükben néhány mondat után, majd csak ennyit mondanak: “Ja igen, big data”.

közgondolkodásba való betörése miatt azonban a big data elvesztette minden eredeti technológiai aspektusát, a hétköznap emberének annyit tesz: céljaink elérése érdekében sok-sok adatot feldolgozni. Tovább megyek: a nyilvánosságba való beépülésből származó letisztulási folyamatban a big data elhagyta a sok ügyféllel rendelkező nagyvállalatokra vonatkozó exkluzivítását is, ennek megfelelően szélesebb területet ölel fel ma a nyilvánosság big data fogalma, mint a klasszikusnak mondható “üzleti intelligencia” világa. Big data alá sokkal természetesebb módon tartozik az egészségügyi, sport és fitness adatok feldolgozása, az ipari gyártósorok és az energetika adatainak kiaknázásaának lehetősége. A korábbi adattárház-riporting-OLAP-adatbányászat világból kilógva, gyakran ad-hoc módon, technológiától és komplexitástól függetlenül mindenfajta adatelemzést jelent ma a “big data” sok százmillió embernek, függetlenül attól, hogy mit gondol, mit tanult, vagy mit vall erről néhány százezer szakértő.

A közgondolkodás természetesen visszahat a szakmai közegre is. Talán mindannyian emlékszünk kínos pillanatokra, mikor egy-egy hazai konferencián az előadó big data megoldásnak nevezte saját rendszerét, miközben technológiailag semmi olyat nem tartalmazott, aminek köze lenne ehhez a körhöz. Én is gyakran a fanyalgók között voltam, megvallom. De ahogy az elmúlt hónapokban többet volt időm olvasni a nemzetközi szakmai közösség írásait, rá kellett jönnöm az általánosabb megfogalmazás létjogosultságára is.

Egy szó mint száz: 2013-ra a big data nagyobb, átfogóbb fogalom, aminek csak részterülete a BI. Aki nem hisz ennek az állításnak, az javaslom nézze meg hány big data konferencia indult az elmúlt években, de az is árulkodó hogy egy normál BI témánál mennyivel többen mozdulnak meg egy hazai meetup alkalomra is, ha a big data témája jön elő. Csupa új arc, kiket a BI alig érintett meg korábban.

BI területénél nagyobb big data világ kihívásai nagyon mások, mint amit a BI korábban hozott. Nem lesz sokra elég, ha a hagyományosnak mondható szemléletben vagyunk képesek működni, ha ehhez a kiugróan nagy kihíváshoz nem növünk fel, nem változunk meg. Aki nem gondolja újra önmagát, az egy olyan társkereső-társközvetítő iroda vezetőjéhez fog hasonlítani, aki azt gondolta tíz évvel ezelőtt, hogy az internet nem lesz képes megszorongatni az ő személyes tanácsadásra alapozott, világ végezetéig piaccal rendelkező bizniszét.

Mennyiben lesz más 2014-ben adatbányászattal, adatelemzéssel, big datával foglalkozni, mint 2013-ban? Erről írok majd a következő posztban.