Oscartól Obamáig - Dmlab

Oscartól Obamáig

Gáspár Csaba

2012.02.27. • olvasási idő:

A tegnapi Oscar kapcsán én egy kicsit szomorú lettem, hogy a Brad Pitt féle Moneyball nem kapott elismerést, de nyilván nem ismerem a teljes mezőnyt.

A filmről írt ajánlónkat itt tudod elolvasni.

Persze a szokásos módon ezer irányból halljuk a pro és kontra véleményeket arról, hogy kinek kellett volna nyerni és kinek nem. Ezért is lehet érdekes a következő infografika, ami arról szól mennyire voltak a jelölt filmek népszerűek a közösségi médiában illetve hány jelölést/ajánlást kaptak a filmakadémia tagjaitól.

Infografika forrása: https://visual.ly/community/Infographics/social-media/can-twitter-facebook-predict-oscar-winners

Bár a kérdésfelvetés jól hangzik, de nyilván egy ilyen versengés nem a közösség ítéletét kívánja összegezni, hanem a filmes szakma belső logikája alakítja ki az eredményeket. Nem is beszélve arról, hogy a filmek nézőszáma nagyon különbözhet az egyes estekben – talán kicsit kurrensebb eredményt kaptunk volna, ha az értékek az eladott mozijegyek számával is le lettek volna osztva.

Van azonban olyan szavazással összefüggő terület, ahol a közösségi médián folyó aktivitásoknak nagy jelentősége van. A legjobb példa talán a politika, és hol máshol lehet erről a legtöbbet hallani, mint az USA-ban. Mindenesetre elgondolkodtató a két héttel ezelőtti KDnuggets hírlevél végén levő idézet:

After Eisenhower, you couldn't win an election without radio. After JFK, you couldn't win an election without television. After Obama, you couldn't win an election without social networking. I predict that in 2012, you won't be able to win an election without big data.

O’Reilly Radar big data columnist Alistair Croll.

 

Egy politikai választásnál jóval nagyobb a tét, mint egy Oscar választásnál, ezért is érdekes, hogy mekkora erők tudnak ilyenkor megmozdulni. Külön érdekes kérdés, hogy hazánkban hol tartunk ezen a skálán, érvényes-e ránk ez az evolúciós irány.

politikai analitika területe nem egy tipikus elemzési világ, ráadásul etikai kérdéseket is felvet. Például a mi csapatunk elég egyértelműen kiáll amellett, hogy csak felvállalható célok érdekében dolgozzunk adatbányászként – például nem tudjuk elképzelni, hogy egy dohánycégnek készítsünk elemzéseket.

De mennyire lehet etikus egy politikai adatbányászat? Szabad-e egy ilyen cél mögé felállnia egy elemzőnek, egy elemző csapatnak? Milyen elemzések lehetnek érdekesek ezen a területen? Milyen adathalmazokból lehetne dolgozni (ez már nemcsak etikai kérdés, itt kemény jogszabályi követelmények is megjelennek). Elgondolkodtató… – Ha van véleményed, írd meg nekünk a kommentekben, vagy e-mailben (info@dmlab.hu). Egy blogposztot mi is szeretnénk szentelni a témának.