Tíz év alatt minden a feje tetejére állt a turizmusban, köszönhetően a telefonjainknak - Dmlab

Tíz év alatt minden a feje tetejére állt a turizmusban, köszönhetően a telefonjainknak

Nagy-Rácz István

2019.07.10. • olvasási idő:

Utazáskor a mobilunkról foglalunk hotelt, éttermi asztalt, szabadidős programot – ezzel rengeteg adatot szolgáltatva a turisztikai iparág szereplőinek. És akinél az adat, annál a hatalom.

A cikk eredetileg a forbes.hu-n jelent meg.

Turizmus 2009 előtt

Biztosan vannak még olyanok, akik emlékeznek azokra a nyaralásokra, amikor a család utazási katalógusból választotta ki, hogy hová utazik, melyik hotelben fog lakni és milyen fakultatív programokon fog részt venni. Az én szüleim nyomtatott könyvekből készültek fel az úticéllal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról.

Turizmus 2009 után

Ehhez képest néhány évvel később egy repülőjeggyel a telefonunkon elrepültünk a feleségemmel Délkelet-Ázsiába. Ferihegyen, felszállás előtt foglaltuk le a Booking.comon a hotelünket az első éjszakára Bangkokban. Az utazás közben, az aktuális időjárás függvényében raktuk össze, hogy a következő pár napot egy thai szigeten töltjük vagy elutazunk Kambodzsába megnézni Angkorvat lenyűgöző romjait, ahová a vízumot is az iPadünkről igényeltük. A legjobb helyi programokat más utazók tripadvisoros értékelései alapján állítottuk össze.

A turizmus óriásai

Hilton, Booking.com, Marriot, Airbnb. Bár mind a négy cég ugyanabban az iparágban tevékenykedik, mégis a fenti listán az Airbnb és a Booking.com technológiai cégként, a Hilton és a Marriot szállodaláncként szerepel.

Senkinek nem kell bemutatni ezeket a cégeket, mindannyian tudjuk, hogy mindegyik szereplő a turisztikai iparágban tevékenykedik. A Brand Finance 2019-es riportja szerint ez a négy cég szerepel az 500 legértékesebb brand között a turisztikai iparágból.

A Hilton szállodalánc 72 év alatt a világ 69 országába jutott el, a Marriott 69 év alatt 26 országba. Ehhez képest az Airbnb 3 év után 89 országban nyújtott hasonló szolgáltatást. Minek köszönhető ez a különbség?

A digitális turizmus jövője

A Citibank jövőkutatással foglalkozó szakemberei 2016-os riportjukban több iparágban megvizsgálták, hogy mennyi időbe telt, hogy az iparág addigi szereplőinek piaci pozícióit a digitális trónkövetelők megingassák.

A turisztikai iparágban mindössze 4 év kellett ahhoz, hogy az addigi szereplők elveszítsék piacuk 10%-át. 10 év után pedig a piac felét már azok a digitális szereplők uralták, akik felforgatták a status quót: új üzleti modellekkel, digitális technológiákkal felvértezett innovációikkal rombolták le az addig megszokott kereteket.

Az iparág digitális szereplői kezében az egyik legnagyobb érték az adat, amit felhasználva ezt a hihetetlen növekedési pályát járják be.

Indokolt a jelen idő, hiszen a következő technológiai trendek mind ezeknek a szereplőknek kedveznek.

Élményekre vágyunk utazás közben. Persze még mindig kötelező program, hogy megnézzük a pisai ferde tornyot, de az utazók egyre nagyobb része vágyik olyan programokra, mint egy toszkán főzőkurzus. Ez utóbbi volt 2018-ban a legjobb utazási élmény a Tripadvisor szerint. Ahhoz, hogy személyre szabott élményeket nyújthassanak, a piaci szereplőknek elsősorban arra van szükségük, hogy tudják, mi érdekli az utazót: inkább egy olasz kisváros borászatában szeretne borokat kóstolni, vagy a tengerparton szeretné megtanulni a tájképfestészet alapjait. Az utazók megismeréséhez a róluk gyűjtött minél szélesebb körű adatokon keresztül vezet az út.

Az utazást megelőző tájékozódás és a vásárlás mindinkább az online térbe, azon belül is a telefonunkra költözik. A Tripadvisor szerint 2018-ban az utazási élmények 40%-át online foglalták le a turisták. A helyi élményeket kínáló szereplők egyre nagyobb hányada költözik az online térbe. Bár izgalmas kaland egy vietnami pho levesezőben megszervezni a helyi vendéglátók segítségével a következő napi robogós túrát Hué császári sírjaihoz, de a turisták többsége más felhasználók visszajelzéseire alapozva a telefonján keresi meg a számára leginkább tetsző programokat.

A mobilos foglalások háromszor olyan gyorsan növekednek, mint a számítógépes foglalások. A mobilunkat használva rengeteg információt szolgáltatunk a turisztikai iparág tech óriásainak ahhoz, hogy megismerjenek minket és a releváns ajánlataikat a legjobb helyen és időben juttassák el hozzánk.

Adat – a növekedés kulcsa a turizmusban is

Akinél az adat, annál a hatalom. A turisztikai szektorban kétféle adat gyűlik össze: a szolgáltatóké és az utazóké. Azok a cégek jutnak piaci előnyhöz, amelyek birtokolják és elemzik a szektor legnagyobb adatköreit.

Az adatok segítségével lehetőségük van tűpontos targetálásra: az utazó aktuális igényei, az eddigi foglalásai és az előrejelzett utazási események alapján a legjobb helyen és időben tudják a legjobb ajánlatot adni.

Digitális légitársaságok

A Red Roof Inn szállodalánc marketingcsapata egy algoritmust fejlesztett ki, amivel valós időben képesek gyűjteni a repülőjáratokat érintő eseményeket (késések, törlések), és így célzott mobilkeresési hirdetésekkel a közeli szálláshelyeken 60%-os növekedést értek el a foglalásokban.

A légitársaságok egyik legégetőbb problémája a járattörlésekből adódó vásárlói panaszok kezelése. Az Amadeus – az utazási iparág egyik legnagyobb technikai szállítója – egy adatalapú megoldás segítségével előrejelzi a jövőbeli működési zavarokat és segít a légitársaságoknak abban, hogy ezeket időben kezeljék. A megoldás egyik korai felhasználója, a Qantas légitársaság az átlagos járattörlések számát 22%-ról 3%-ra csökkentette.

Az adatok felhasználása nem csak a nagyok játszótere. A vásárlókról gyűjtött részletes adatok pontosan azt teszik lehetővé, hogy olyan réspiacokra koncentrálhassanak a szolgáltatók, ahol egyedi ajánlatokkal tudnak nagy profitot elérni.

Személyre szabott ajánlatok

A CitizenM butikhotellánc a meglévő vendégadatokat felhasználva egyedülálló ajánlatot tudott adni a vásárlóinak. Ahelyett, hogy nagy célcsoportot kerestek volna, akire targetálhatnak, a lánc COO-ja úgy döntött, hogy az üzleti szintű költségvetéssel rendelkező mikroszintű réspiacot jelentő egyedüli utazókra összpontosít.

A dinamikus árképzés nem idegen az utazási ágazatban. A legtöbb légitársaság és hotellánc már ma is személyre szabott árakat használ. Ehhez felhasználják a foglalások számának előrejelzése mellett a vásárlókról kapott információkat: ki milyen szolgáltatásokat, milyen árkategóriában vesz igénybe.

A Las Vegasban található El Cortez Hotel & Casino előrejelző elemző eszközöket használ az árstratégiájának beállításához. Csökkenti a kedvezmények számát azokra a dátumokra, amelyek nem igényelnek extra promóciót. Csökkenti a hét közepi díjakat, miközben növeli a hétvégi és ünnepi díjakat. A különböző csatornák – a szálloda honlapja, a harmadik féltől származó foglalások és az utcáról besétáló vendégek – közötti megfelelő egyensúlyt igyekszik fenntartani. Ezek a változások a bevételeik 30%-os, és a foglalt éjszakák számának 109%-os növekedését eredményezték – mindezt az adatvezérelt döntéshozatalnak köszönhetően.

Az adatok segítik a vállalkozásokat abban, hogy megértsék, mit akarnak az ügyfeleik, mikor akarják, és ők hogyan tudják azt üzletileg kiszolgálni. A big data számos új lehetőséget nyit meg az iparágban, amiből nem maradhat ki senki sem, aki szeretné megőrizni piaci részesedését.