Milyen lépések mentén tudod bevezetni a céged a big data világába
Egy szervezetfejlesztési workshop során össze kellett gyűjtenünk, hogy milyen módon közelednek a big data világához az általunk támogatott cégek.
Egy izgalmas ív került felrajzolásra, ami különösen tanulságos azoknak, akik érzik, szeretnének 2018-ban előrébb lépni az adatok adta lehetőségek kihasználásában.
A folyamatot öt fő lépésre lehet bontani:
- Lendület és lelkesedés megszerzése – Első lépésben nyitottságra és lelkesedésre van szükség, hogy megmozduljon valami. Ez általában két lépésben történik, először a cég vagy szervezeti egység egyik meghatározó egyénisége rákap a big data ízére: olvas egy jó cikket a neten, egy lelkesítő előadást hall egy konferencián, vagy egyszerűen beleszeret a témába egy régen látott rokonnal beszélgetve. Ezt a lelkesedést általában érdemes kicsit átragasztani a többi szereplőre is, erre remek lehetőségeket adnak a különböző olyan belső workshopok, ahol egy általános big data előadással alapozzuk meg a kollégák pozitív hozzáállását az ügyhöz (ilyen előadásokat mi is szoktunk vállalni, de erről majd később).
- Kompetencia gyűjtése – Kellő induló lendület után a big data világához kapcsolódó kompetenciák gyűjtése a cél. Ez lehet új munkatársak bevonása is, de akár belső adatelemzési kurzusok, vagy megfelelő külső partnerekkel való bizalmi kapcsolat kialakítása is ide kapcsolódik.
- Validáció – A következő fázisban a kompetenciákra támaszkodva kiválasztásra kerül, hogy milyen fajta folyamatokat érdemes átalakítani adatvezérelté. Ez egy részben üzleti feladat, hiszen azt is vizsgálni kell, hogy elérhetőek-e azok az adatok már a cégen belül, amik kulcsszerepet kapnak a ebben a megközelítésben. Itt konkrét adatelemzési feladatok ritkán valósulnak meg, sokkal inkább az újszerű, innovatív adatfelhasználás létjogosultságát kell ellenőrizni.
- Proof-of-concept – Ha tudjuk, hol lenne érdemes a big data módszereket használni, nem egy rendszert kell egyből építeni: sokkal fontosabb, hogy ellenőrizzük, hogy megfelelő szinten megoldható-e az data science feladat, amit kitűztünk magunk elé. Ekkor tipikusan historikus adatokon bizonyítjuk, hogy egy jó adatelemzési módszerrel elérhető az üzleti értelemben vett előrelépés az adott módszerrel. Az data science feladatok megoldásán, a gépi tanulási eljárások futtatásán túl ekkor lehet pontosabb megtérülési számításokat is végezni.
- Rendszer építése – Ha bizonyításra került, hogy a gépi tanulási eljárásokkal korábban is tudtunk volna előnyöket elérni, akkor érdemes ezeket a jelenben és a jövőben meg is szerezni. Ehhez egy olyan rendszert kell építeni, ami a big data megoldást folyamatosan üzemelteti, időről-időről időre ellenőrzi működését, számszerűsíti az általa elért többletet. Sokan azt hiszeik, hogy ez már csak egy apró lépés az előző pont után, de a valóság az, hogy ami a már ismert múltbeli adatokon jól működött, az jelentős mennyiségű fejlesztést és integrációs feladatot követelhet, ha egy teljes rendszerbe kell azt integrálni.
Látható, hogy az öt lépés során bárhol el tud akadni a folyamat. Vagy azért, mert a prioritások máshova viszik a fókuszt, és nem szerzi meg a cég a megfelelő kompetenciát, vagy mert a proof-of-concept megoldás eredménye nem jelzi egyértelműen, hogy érdemes egy új rendszert építeni.
Ugyanakkor a fenti modell abban tényleg nagyon sokat segít, hogy azonosítani lehessen, mire is van valakinek szüksége. Például, ha még csak lelkes vagy a big data világa iránt, nem feltétlenül kell még egy konkrét technológia, platform mellett elköteleződnöd, ráérsz ezt majd a 4. és 5. pont között megtenni – még akkor sem, ha úgy gondolod, hogy egyből olyan kompetenciákat akarsz megszerezni, ami a majdani technológiákhoz szervesen kapcsolódik.
Ha te is éppen a big data világába szeretnéd jobban bevinni a céged, érdemes elgondolkodni, hogy hol is tartasz a fenti folyamatban, és arra fókuszálni, ahol ténylegesen vagy. Tapasztalataink szerint nem érdemes kihagyni egyetlen fejlődési fázist sem, később ez mindig megbosszulja magát.