Ha nem tanulsz belőle, nem érdemes hibázni - Dmlab

Ha nem tanulsz belőle, nem érdemes hibázni

Gáspár Csaba

2014.10.22. • olvasási idő:

A hosszú hétvégén tartják meg az első hazai Kudarckonferenciát. Előzetes terveimmel ellentétben nem tudok ott lenni, de maga a gondolat nagyon izgalmas – halljunk arról, hogy ki mit csinált rosszul, tanulhassunk belőle.

Emlékszem többször nekifutottunk, hogy erre a tematikára építsünk egy Data Science Meetup alkalmat (akkor még ez Adatbányász Meetup volt), de végül nem jött össze: a kudarcokról mindenki szívesen meghallgat másokat, de csak nagyon biztonságos környezetben kezd el beszélni saját történeteiről. Ráadásul a magyar mentalitás kiemelkedően kudarckerülő, nagyobbra értékeli a társadalom azokat, akik el sem indultak, mint akik nekiveselkedtek, de elbuktak.

Az alap attitűdök megváltoztatása nem célunk, de a igyekszünk jó példával elől járni: két esetet felvázolok egy-egy kudarcunkról, amiket nemrég követtünk el, és utólag elég mókásak voltak.

1. epizód

Az Amazon felhőjében csináltunk nemrég egy új projektet, ahol a bankkártya adatok megadásával práhuzamosan a konfigurációt végző kollégánk bejelölte enterprise support checkboxot. Bár óránként néhány dolláros szerverbérlésként indult a dolog, csak ez az opció havi 15 000 USD költséget jelentett volna. Nagy pánik volt, mikor kiderült a hiba. A dolog szerencsésen zárult (hamar felhívtak, hogy tényleg komolyan gondoljuk-e a kérést), de kellett idő hozzá, hogy a konfigurációt végző kolléga is nevetve emlékezzen vissza erre az esetre.

2. epizód

Az egyik üzleti ötletünk validálására készítettünk egy angol weboldalt, ahol az egyes opciók iránti igény felmérését tűztük ki célul. Felsoroltuk a lehetőségeket, és egy linket adtunk meg, ahol további információk jelentek meg. Egy nagyobb AdWords kampány után izgatottan néztük a látogatási adatokat, vajon a termék melyik opciójának linkjét kattintották szívesebben a potenciális felhasználóink.
Az eredmények ismeretében kiderült, hogy a felsorolás első elemét olvasták a legtöbben; a második lehetőség lett a ranglista második helyén; és így tovább – lényegében az egyhónapos tesztidőszakból megtudtunk, hogy az emberek a felsorolásokat tipikusan az elején kezdik elolvasni. Kihagytuk az ilyen validációs lépés egyik alapfeladatát: nem véletlen sorrendben mutattuk be az opciókat, hanem mindenki ugyanabból a listából választhatta ki, melyik opcióról olvasna szívesebben.

Aki számára mégsem érdekes a most szombati Kudarckonferencia, azoknak ajánlani másik lehetőséget is novemberre: a HVG Big Data a marketingben című konferenciáját, ennek a plenáris szakaszában én is meg fogok szólalni.