Autók viselkedésének elemzése új nézőpontból
A Dmlab a Magyar Közúttal és a Műszaki Egyetemmel konzorciumban egy olyan K+F pályázati projektben vesz részt, amelynek fókuszában a közúti járművek raj viselkedésének vizsgálata áll.
Mindannyian ismerjük azt a jelenséget, hogy máshogy előzünk meg az autópályán egy az úton kacsázó tanuló vezetőt, egy fixen kilencvennel robogó távolsági buszt, mint egy hatalmas Hummer terepjárót. A vezetési stílusunkat általában a körülöttünk levő járművekhez, azok viselkedéséhez igazítjuk. Miközben mindannyian izgalmas sztorikat, érdekes egyéni stratégiákat tudnánk mesélni a témában, addig azt is tudni érdemes, hogy tudományos igénnyel ezeket a viszonyrendszereket még alig vizsgálták. Ezért is tartjuk nagyon izgalmasnak, hogy egy a járművek raj viselkedését fókuszba helyező pályázati projektben vesz részt a Dmlab a Magyar Közúttal és a Műszaki Egyetemmel konzorciumban.
A projekt a hazai közúthálózat néhány pontjáról gyűjtött videófolyamokat, hogy azok anonimizált verzióján megvizsgáljuk milyen módon birkóznak meg a közlekedők az egyes forgalmi szituációkkal. Nemcsak arról van szó, hogy a konkrét viselkedési stratégiákhoz számosságot, elterjedtséget tudunk társítani, hanem azt is vizsgálni akarjuk, hogy mitől függ a különböző stratégiák alkalmazása: mennyiben változik meg egy átlag autós viselkedése az útviszonyok, az időjárás, a látási viszonyok változásával, hogyan reagálunk, ha egy különleges képességű járművel találjuk szemben magunkat.
A téma azért is fontos, mert a különböző önvezető, félig autonóm közlekedési rendszerek megjelenésével várhatóan egyszerre lesznek jelen a hagyományos értelemben működő sofőrök és az automata működést biztosító kamionok, gépjárművek. A projekt hosszú távú víziója, hogy meg tudja figyelni az ilyen járművek megjelenésének hatását a hétköznapi vezetési szokásainkra, viselkedésünkre.
A konzorcium a feladat megoldásához különböző gépi tanulási eljárásokat, GPU-kon futó mélytanulás alapú objektumfelismerő megoldásokat vet be, amelyek segítségével egy egyedülálló adathalmazhoz jutunk. Ezen adathalmaz felett kívánunk a raj elemzések mellett olyan viselkedésanalízist is létrehozni, ami számszerűen megválaszolja hogyan vezetünk az utakon. Most 2021 végére a projekt előkészítő szakaszán vagyunk túl, ha minden igaz jövő év elején az első bekamerázott szakaszokról is megérkezhetnek az adatok, megkezdődhet a tényleges elemzés. Mi már nagyon várjuk.
A RAJ projektet a Közlekedéstudományi Intézet Innovatív Mobilitás Programja támogatja.