Adattárház – egy új hely az üzleti életben
Képzeld el, hogy egy látszólag megoldhatatlan matematikai probléma előtt ülsz, amit rendkívül fontos lenne megoldani! Kapsz egy dobozt, aminek a tartalma segít neked a megoldásban, de amikor kinyitod úgy látod, hogy semmi értelme annak, amit találsz benne: 572 kígyó, egy marék dió, néhány hurkapálcika és egy csomó dühös nyúl. Van még pár millió további doboz, mindegyik hasonlóan zavaros tartalommal, amik elvileg mind segítenek neked, hogy ezt a gigantikus problémát megoldd.
Még a leginteligensebbek is elvesznek, ha ilyen helyzetbe kerülnek. Miért? Mert annak ellenére, hogy a probléma a saját szakterületükön helyezkedik el (mindannyian értünk a matekhoz), a probléma megoldására szolgáló eszközök olyan formátumban vannak, hogy nem tudjuk azokat értelmezni. Ugyanez a kihívás folyamatosan jelentkezik az üzleti világban, amikor a vállalatok folyamatosan értelmezni próbálják az eltérő adatokat.
A MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatásai szerint az adatok mindössze 0,5%-át elemezték már és használják az üzleti világban, ami megdöbbentően alacsony szám. A CFO-k számtalan kihívással szembesülnek (pl: kampányelemzés, nyereség előrejelzés, termelés tervezés), amelyek megoldása úgy tűnik, hogy mindig visszavezetnek a üzleti- és ügyféladatokhoz. Ezek az adatok azonban szétszórva, különböző platformokon, az üzleti- és még az informatikai csapat számára is nehezen megérthető módon állnak rendelkezésre és elég nehéz eldönteni a puszta adatok alapján, hogy milyen beavatkozásokra van lehetőség.
A probléma megoldása érdekében a vállalatoknak az adatokat rendszerezni kell, szervezett és hozzáférhető formában kell tárolni azokat. Bár számos módja lehet az adatok szervezettségének kialakítására, van egy eszköz, ami különösen leegyszerűsíti az adatok elemzését, ez az adattárház.
Sokféleképpen definiálják az adattárházat, amit legegyszerűbben egy döntéstámogató adatbázisként lehet meghatározni, olyan témaspecifikus, integrált, időfüggő és fizikailag is tárolt adatgyűjtemény, amely a menedzsment döntéshozó folyamataihoz szükséges.
Az adattárházakban az aggregációk (az egymástól különálló elemek összegyűjtése) olyan big data-elemzéseket tesznek lehetővé, amelyekre korábban nem volt lehetőség. Az aggregációk nagymértékben csökkenthetik a nagyméretű adatkészletek döntéshozáshoz szükséges feloldásának költségeit.
Egy adattárház olyan, mint a beérkezett üzenetek: az információ folyamatosan folyik belőle, amelyek közül néhány hasznos egy adott projekthez, amelyen dolgozol, néhány nem. Mivel minden e-mail egy helyre érkezik, sok szakember készít egy almappát, amelyek szűrik a projekthez kapcsolódó e-maileket. Ez a mappa megfelel az adattárháznak ebben a végtelenül leegyszerűsített forgatókönyvben, amelynek célja, hogy olyan információkat tároljon és rendszerezzen, amelyek az üzleti kihívásra vonatkoznak. A legalapvetőbb formában az adattárház egy olyan adattár, ahol a vállalat az üzleti igényeknek megfelelően tárolhatja és rendezheti az adott célra kialakított adatokat.
Az egyik legfontosabb iparág, amely ezt a tárolót használja, a kiskereskedelem, ahol a marketing részlegek a kampányokban gyakran küzdenek a ROI meghatározásával, a célzással és a méréssel. Ennek leküzdése érdekében számos vállalat adattárházat használ az üzleti kampányok kezelésére szolgáló adatszervező eszközként. Az adattárház információkat tárol az ügyfelekről, tranzakciókról, termékekről, üzletekről, helyszínekről és még sok minden másról – ezután komplex jelentéseket ad, például a piaci részesedésről, az ügyfélszegmentációról és a folyamatban lévő kampány utáni elemzést készít. Ezek a képességek integrálhatók olyan vizualizációs eszközökkel, mint például a Tableau vagy a Power BI.