A lendület megszerzése
Egy cég, egy szervezet fejlődési ugrása során egy olyan akadályon kell átjutnia, ami erős változást és így bizonyos fajta ellenállást is tartalmaz.
Egy korábbi posztunkban 5 pontban foglaltuk össze, hogyan tudjuk a cégünket az adatokban rejlő lehetőségek kiaknázásában előremozdítani. Az első pont a lelkesedés és lendület megszerzése, posztunkban ezt a kérdést járjuk körül.
Mikor valaki az adatelemzés irányába akar nyitni, általában már rögzített, jól vagy kevésbé jól, de működő folyamatokat, szemléletet akar megváltoztatni. Ebből kifolyólag az első visszajelzések elutasítóak, gyakran negatívak, azaz a motivációnkat a jelenlegi környezetünkön kívülről kell szerezni (ha cégen belülről fakadna ez természetesen, akkor a cég magától már adatvezérelté vált volna). Ilyen motivációs erőt jelent, ha lelkesedést, valamifajta lendületet gyűjtünk a cégünk adatközpontúbbá tételéhez. Ezt két lépcsőben lehet tenni:
Lelkesítsd be magad! – Érdemes magunkkal, nyilván itt van a legnagyobb cselekvési lehetőségünk. Ekkor ne technológiákról, megoldásokról, adatelemzési módszertanokról olvassunk, hanem keressünk olyan videókat, írásokat, hanganyagokat, esetleg könyveket, melyek inspirálnak. Ezekben olyan történetekre érdemes vadászni, ahol valaki arról lelkendezik, hogyan változtatta meg a környezetét az adatelemzés. Itt direkt előny, ha nem a saját iparágunkhoz kötődik a sztori, akkor nem azon fog járni az agyunk, hogyan adaptálható az adott módszer nálunk. Ezek a legtöbb esetben profi médiatermékek, melyeket gyakran nem is adatelemzők írnak. Onnan tudod, hogy megfelelő anyag került a kezedbe, hogy mikor végeztél vele, akkor egyszerűen azt érzed, hogy tényleg változott a szemléleted, valamit nagyon szeretnél máshogy tenni, hogy valamit most nagyon kezdeni akarsz az adataiddal.
Néhány ötlet ilyen anyagokra (ezek az én személyes kedvenceim):
- Videó (18 perc) – Amy Webb: How I hacked online dating – Szórakoztató és fordulatokban gazdag történet arról, hogy adatelemzős szemléletével mire jutott az előadó az online randioldalakon.
- Film (133 perc) – Moneyball / Pénzcsinálók – Igaz történetet feldolgozó film, amiben Brad Pitt egy kis költségvetésű baseball csapatot hihetetlenül sikeressé tesz azzal, hogy adatelemzéssel támogatva választja ki a megvásárolandó játékosokat.
- Könyv (260 oldal) – Numerátorok – Interjúkötet olyan emberekkel, akik a saját üzleti területüket alapvetően felforgatták az adatelemzés segítségével.
- “Képeskönyv” (260 oldal) – Information is Beautiful – Infografikákat tartalmazó képeskönyv, amit újra és újra érdemes végiglapozni. Mint egy felnőtteknek szóló Tesz-vesz város: akárhanyadik végiglapozás során is fogsz találni valami érdekeset.
A big data jelenség közbeszédbe való 2014-es berobbanása óta ilyen lelkesítő anyagból rengeteg született, néhány egyszerű kereséssel könnyen találunk olyanokat, melyek a mesterséges intelligencia, az önvezető autók, a teljesen adatvezérelt cégek, az automatizálás irányából fogják meg a dolgot. Nézzünk meg, olvassunk el többet is, ne feltétlenül okosabbak, inkább elszántabbak, tettrekészekké kell válnunk tőlük.
Lelkesítsük be a csapatod! – Nem hiába emelem ki ezt külön: teljesen más módszerek jönnek itt szóba a fentiekhez képest. Ha csak elkezded küldözgetni a kollégádnak vagy a főnöködnek a grandiózus cikkeket és videókat, inkább hátráltatni fogod a folyamatot, mint segíteni. Fontos itt kiemelni, hogy egy ilyen hordejerű változást az egész cégre vonatkoztatva akkor tudsz elérni, ha te vezeted a cégedet, vagy legalábbis benne vagy a vezetésben. Ezért érdemes inkább a saját embereidre, a közvetlen munkatársaidra, esetleg egy erre fogékony egyik vezetődre koncentrálni.
Egy csapat belelkesítésére nem ismerek recepteket, de láttam jónéhány sikeres és sikertelen példát. A sikeresek kétfajta csoportba oszthatók:
- Az illető a saját lelkesedésétől fűtve összeszedett annyi kompetenciát, hogy egy kisebb adatalapú megoldást készített egy hagyományos feladatára. Néha ez egy megbolondított Excel, néha egy riportáló eszköz, de volt aki egy teljes funkcionalitással bíró analitikus CRM modult is összerakott. Mikor elkészült a megoldás, általában híre ment a cégen belül a dolognak, ami követ dobott az állóvízbe. Fontos ugyanakkor, hogy ezek a mini rendszerek általában gerilla IT megoldások, és emiatt hosszú távon csak kivételes esetben lesznek ezek a programok tényleges céges megoldások. Ez utóbbi jelenséget sokszor nagyon nehezen élik meg azok, akik adatelemzési szemléletét végül átveszi a cég, de másik IT megoldást kezd építeni a feladatra.
- A másik lehetőség, hogy a szervezetfejlesztési, képzési vonalba illesztenek be olyan elemeket, amik kapcsán a kollégák is betekintést nyernek a big data lehetőségeibe. Több cégnél is vannak fakultatívan látogatható ismeretbővítő előadássorozatok, gyakran ebbe integrálnak témába vágó inspirációs előadásokat. Mi évente hét-nyolc ilyet előadást tartunk különböző cégeknél. Ezekben a közös minta az, hogy a meghirdetett előadásra a cég központjának minden dolgozója a marketingestől kezdve a rendszergazdákon át egészen a HR-esekig. Ennek megfelelően itt egy olyan ívet rajzolunk fel, ami bemutatja miképpen szövi át a big data világa a hétköznapjainkat kezdve a nagyvállalati marketingtől, a Facebook hirdetéseink át egészen a telefonunkon levő játékokig. Egy ilyen alkalom után még sokszor ott maradok beszélgetni a leglelkesebb résztvevőkkel, a vezetők számára az ő nevük megjegyzése talán az egyik legértékesebb hozadéka egy ilyen alkalomnak.
Ha egy vezetőben elég erős az elszántság, sokszor ki is hagyják a csoport belelkesítését. Egyszerűen átugranak a második lépcsőre, a kompetencia növelésre: workshopokat szerveznek a dolgozók adatelemzési ötleteinek becsatornázására, vagy adatelemzős céges belső kurzust szerveznek, ahova önkéntes alapon jelentkezhetnek az emberek. Gyakran ekkor derül ki, hogy bár a vezető csak mostanában kezdett az adatokban rejlő erő kiaknázásával foglalkozni, de az kollégái már régóta lelkesek és csak a megfelelő felhatalmazás és támogatás hiányzott eddig.
A sorozatot folytatva később a következő lépéssel, a kompetencia növelés hogyanjával foglalkozunk.