Trendek címkefelhőbe foglalva
Nem volt időm végigolvasni a bi.hu oldalon megjelent BI trendekről szóló híreket, gondoltam mégis szerzek benyomásokat, ezért Wordle címkefelhő rajzolásával megnéztem a cikkek tartalmát.
A hírekhez kapcsolódó linket itt találod. Annyira megtetszett az eredmény, hogy egy mélyebb elemzésbe kezdtem: kilenc 2010-re vonatkozó és másik kilenc 2008-2009 évre vonatkozóan született előrejelzést gyűjtöttem össze, és csináltam belőle egy színkódolással kiegészített címkefelhőt.
A szavak és szópárok mérete azzal arányos, hogy az elemzésben hányszor szerepel a szó a 2010-re vonatkozó előrejelzésekben. Ennél is fontosabb a szavak színe: minél sötétebb kék egy szó, annál inkább igaz rá, hogy az előfordulási száma csökkent az évek során, míg minél pirosabb, bordóbb egy szó, annál magasabb mértékben nőtt a szó előfordulása a két dokumentumhalmazban.
Első körben nézzük a kihűlő szavakat. Igazán nagy csökkenés esetén persze a szó is kis méretű lesz, hiszen a szó 2010-ben keveset szerepelt. A nagy vesztesek listájában vannak érdekes és meglepő szavak: “text”, “hp”, “search”, “governance”. Ebből a legnagyobb zuhanást a “search” hozta, és valóban, a korábban hangoztatott BI és a keresés konvergenciájáról szóló jóslatok lényegében eltűntek a legújabb előrejelzésekből.
Talán izgalmasabbak a feltörekvő szavak, ezek nevezhetjük lényegében az aktuális trendeknek:
- open source
- visualization
- social network
- real-time
- saas / software as a service
- cloud computing
- performance management
- collaboration
- excel
- predictive modeling
- predictive analytics
Adatbányászattal foglalkozó blogként persze külön figyeltük az ide vágó kifejezéseket. Ugyan a “data mining” szó hűlni kezdett, de a téma korántsem: a felfutó kifejezésként megjelenő “predictive modeling” vagy a “predictive analytics” kifejezések jóval gyorsabban erősödtek, mint a “data mining” süllyedt.
A vendorokról is sokat beszélnek az elemzések, de néhány fel is jutott a gyakori szavak közé: a “hp” és a “microsoft” kékkel, míg az “oracle”, “ibm” és külön márkanévként a “cognos” szavak pirossal kerültek fel az ábrára.
Természetesen 18 cikk szavainak gyakoriságából messzemenő következtetéseket levonni nem lehet, de azt állíthatjuk, hogy a fejünkben kialakult képet azért mégiscsak alátámasztja ez az elemzés. Aki pedig pontosabban szeretne utánanézni a dolgoknak, annak elsőre javaslom a Google Trends szolgáltatását.