Empátia az üzleti világban - Dmlab

Empátia az üzleti világban

Nádai Bence

2018.11.21. • olvasási idő:

Ahogy azt már bizonyára hallottátok, csapatunkkal ellátogattunk a térség egyik legfontosabb adatos konferenciájára, a Crunch-ra, amely idén másik két rangos konferenciával párhuzamosan került megrendezésre. Az egyik ezek közül az Amuse, a másik pedig az Impact, ami Product Owner, illetve Product Management témákban vonultatott fel érdekesebbnél érdekesebb előadásokat.

Lead with your EARS, not with your MOUTH

Ami engem a legjobban megfogott és elgondolkoztatott, az Paul Ortchanian előadása volt, ami alapvetően arról szólt, hogy projektmenedzserként hogyan bánjunk azokkal az emberekkel, akikkel együtt dolgozunk. Figyeljünk oda rájuk, és szánjunk rá időt, hogy meghallgassuk őket. Az előadás nyitó mondata a következő volt:

Minden egyes projekt során, amin sok ember dolgozik elkerülhetetlen az, hogy az emberek nézőpontjai ütköznek egymással, és nem találják meg a közös hangot. Projektmenedzserként nagyon fontos az, hogy tudjuk, hogy miként lehet konszenzust teremteni. Nem érvényesülhet mindenki akarata, hiszen az káoszhoz vezetne, azonban mindenki véleményét meg kell hallgatni, és megtalálni azt a megoldást, amivel mindenki egyet tud érteni.

You are not going to win every battle.

Az empátia a kulcsa mindennek; megkönnyíti a kommunikációt az emberekkel és segít elérni azt, hogy egy csapatként haladjunk előre a cél felé. Meg kell próbálnunk a másik szemszögéből nézni a világot és megérteni az ő nézőpontját is. Ezt úgy érhetjük el, hogy bevonunk másokat is a megoldás keresésébe, ugyanis a jővőről együtt kell döntenünk.

The future needs to agreed on as a group.

Az emberek nem hiába születtek két füllel és egy szájjal – mondta az előadó. Projektmenedzserként egy aranyszabály lehet, hogy kétszer annyit hallgassunk, kérdezzünk, mint amennyit beszélünk. Minél több információnk van, minél több véleményt meghallgatunk, annál inkább tudunk majd olyan döntést hozni, amely mindenkinek megfelel, és el is fogadják. Erre egy nagyon egyszerű és könnyen érthető példát hozott az előadó, hogy megértsük mire is gondol: “A példa kedvéért tegyük fel, hogy egy túlsúlyos ember elmegy a doktorhoz, mert baj van a vérnyomásával, nagyon magas. A doktor már az elején tudja, hogy mivel lehetne megoldani a problémát, a páciensnek le kellene fogynia és a magas vérnyomás megszűnne. Azonban, ha a orvos csak ennyit mondana a betegnek, akkor szinte biztosak lehetünk abban, hogy a betegünk nem kezdene el diétázni. Ehelyett a doktor előszőr megvizsgálja a beteget; a sztetoszkóppal meghallgatja a szívét, megkérdezi mit dolgozik, mi a hobbija, mennyire stresszes, vagyis kialakít vele egy bensőséges kapcsolatot. Ezután elküldi a pácienst vérvételre és egyéb vizsgálatokra, majd leül beszélgetni vele, hogy kielemezzék az eredményeket. Elmondja, hogy a vérvétel alapján az látszik, hogy a betegnek magas a koleszterinszintje, emellett magas a vérnyomása, tehát megalapozza a döntését tényekkel, majd ezután azt mondja, hogy a látottak szerint le kellene fogynia a betegnek.”

A projektjeinkben, amiken a csapatunkkal dolgozunk is mindig az a fő cél, hogy az ügyfeleink és partnereink végül azt kapják, amit üzletileg a legjobban tudnak használni. Mivel az adatok világában ez a dolog a projektek elején eléggé homályos tud lenni, ezért a fenti jótanácsokat mi is beépítjük az összes ügyféllel történő kommunikációba.